Arbejdsdeling
Livsstil, MIDT i dit liv

Arbejdsdeling i hjemmet

image_pdfimage_print

Hvordan gør vi?

Af Birgitte AsmussenExam. Psykoterapeut, uddannet på ID-Academy

Rigtig mange af os har prøvet det: At være trætte af at føle, at vi mere eller mindre selv skulle gøre hjemmearbejdet. Gøre rent, lave mad, vaske etc. Faktisk er ulige arbejdsfordeling i hjemmet en af de vigtigste grunde til de mange skilsmisser vi har i Danmark. Og det er kvinderne, der vil skilles.

Hvis du kender problemet, men ikke selv har lyst at havne i skilsmissestatistikken så er der ingen anden vej end at tale med din bedre halvdel om det. Det er ikke nemt, og det er ikke løst med én snak, men det kan blive en proces, der bringer dit forhold et bedre sted hen. Prøv!

Beslutninger, ikke bebrejdelser og beskyldninger

Har du været igennem tavshed, vrede, opgivelse og irritation? Virkede det? Det gør det sjældent.

Har du prøvet at lade være med at gøre rent for at se, hvor lang tid der gik, før andre gjorde noget? En kvinde jeg læste om for nylig fortalte, at der gik fire uger, før hendes mand og to teenagesønner selv var gået i gang fordi de syntes, der trængte….

Det er heller ikke rigtig nogen løsning.

Du må beslutte dig til, ganske enkelt at gøre krav på din del af en fritid. Beslutte dig til, at din hvile er lige så vigtig som andres. Og beslut dig først og fremmest til at tale om det stille og roligt, uden at lyde bebrejdende og uden at beskylde. Det er vigtigt – øv dig eventuelt på en veninde først!

Øjne skal åbnes

Engang hvor jeg havde gjort soveværelset virkelig grundigt rent, bad jeg min kæreste gå ind i soveværelset og se sig om. En for en nævnte jeg alle de arbejdsopgaver jeg havde løst, samtidig med at jeg fortalte, hvor meget tid jeg havde brugt på hver opgave. Jeg sluttede med at sige ”Hvad du ser, er resultatet af 6½ arbejdstime”.

Benævn det arbejde. For det er det, det er. Åbn øjnene for, at det ikke bare er ”noget, man går og hygger sig med”. Du laver et arbejde som kommer jer begge eller hele familien til gode. Den tid du bruger på det, går fra den tid, du kunne have til at gøre noget sjovt. Og den tid bliver der mere af, når din partner også tager et nap med. Det er kun rimeligt.

Planlæg for en uge ad gangen

Husarbejde er arbejde der skal gentages uge efter uge. Fordelen ved det er, at du kender opgaverne og ved, hvor lang tid de tager. De kan godt planlægges. Fortæl, hvad du gerne vil have gjort i løbet af ugen – gør dig klart, hvad der er vigtigt, så du ikke bliver fristet til at ”fylde mere på” som du havde glemt i første omgang. Hold dig til det, I har aftalt, skal gøres.

Snak om, hvad der skal gøres, og snak om, hvem der tager opgaven. Hvis I finder ud af, at I hver især har favoritopgaver, så behold dem som faste opgaver. Finder I ud af, at der er arbejde som ingen af jer er vilde med, så aftal at I skiftes til at tage opgaven hver anden uge. Lav en plan, skriv det ned. Eksperimenter, lav om, hvis noget skal være anderledes.

LÆS OGSÅ “Perfektionist, eller bare træt af kritik?” af Birgitte Asmussen

Vær aktive samtidig – hold fri samtidig

Det er ikke sjovt at blæse rundt med støvsugeren mens den anden ligger på sofaen, begraver sig bag computeren eller bare ”glemmer” at komme hjem fra besøget hos en ven hvor man lige skulle hente noget. Prøv at være opmærksom på at lægge arbejdet til rette på en måde så I er aktive samtidig, og derfor også kan holde fri samtidig. Det giver jer muligheden for at gøre noget rart sammen, i stedet for at det skal være hver for sig.

Nej, det kan ikke være lige meget, hvordan det bliver gjort

Deling af de huslige opgaver strander somme tider på at ”hvis jeg ikke må gøre det på min måde, så gider jeg ikke”.  Men det er ikke til at komme uden om – det er primært kvinderne der har erfaring med rengøring og husarbejde. Du ved, hvordan tingene skal gøres. Du kender husets materialer og husets svagheder. Du ved, hvor man lige skal passe på med at skrubbe for hårdt. Når arbejdet skal deles med en, der ikke ved det, så fortæl, uden at belære. Begrund, hvorfor det skal gøres, som det skal. Så opleves det ikke som ”fordi-sådan-vil-jeg-have-det”, og I kan bedre mødes. Og så er der kortere vej til soveværelset end til skilsmissestatistikken.

HVEM ER:
Birgitte Asmussen, exam. psykoterapeut, forfatter og administrativ freelancer

Siden 2005 ejer af Bevidsthed.nu, med særlig interesse og erfaring for relationer, arbejdslivsforhold og kønnenes ligeværdighed.

Er mangeårig debattør i de trykte medier, og er forfatter til bogen ”Arbejdsliv for Begyndere” samt medforfatter til bogen ”Den Danske Revolution 2015”

www.bevidsthed.nu
www.arbejdslivforbegyndere.dk

Du vil måske også kunne lide...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *