Rock’n’roll, gamle biler og rulleskøjter er noget af det, der præger Gitte Sandquists liv. Hun er en lady, der elsker fest og farver, og det afspejler sig, når hun designer de fede sko og tasker til Lola Ramona…
Af Bettina Ilkær Ladefoged
Jeg har altid været total Lola Ramona-fan, de fede farver, den seje stil, der giver genklang, når man bevæger sig rundt i byen. Derfor blev jeg simpelthen så glad, da Gitte sagde ja tak til et interview til magasinet. Et interview jeg selv ville tage, en artikel jeg selv ville skrive – den oplevelse ville jeg ikke overlade til andre. Jeg er ikke journalistuddannet, så denne artikel vil bære præg af mine egne, ærlige, ligefremme formuleringer – dette skrevet med et glimt i øjet.
Jeg blev inviteret til hendes nyåbnede Lola Ramona-butik i hjertet af København, hvilket i sig selv var noget af en oplevelse. Butikken hænger sammen med hendes designerlokaler, og det er også her, hendes ansatte sidder. De arbejder næsten udelukkende med onlinesalg på de sociale medier over hele verden. Det er også derfor Lola Ramonas hjemmeside, og alt hvad der produceres, foregår på engelsk. Gitte fortalte, at de lige havde haft LIVE-salg (det er jo blevet så moderne i coronatiden), som selvfølgelig også foregik på engelsk. Det var der et par danske seere (følgere), der var lidt uforstående overfor, men da der begyndte at tikke spørgsmål ind fra flere forskellige steder i verden, gik det hele op i en højere enhed.
Gitte er 53 år, har været gift med Erik i 13 år og har en bonussøn – Halfdan. Erik er guldsmed, og har butik lige ved siden af Gittes på Sankt Hans Gade i hjertet af København. Hun er født i Horsens, hendes familie og mange af hendes venner bor der stadig, men Gitte har altid været rastløs og havde brug for at komme lidt ”på farten”.
”Jeg er anderledes, ikke at det er noget, jeg tænker over, men det er jeg. Jeg kan ikke sidde stille, der skal hele tiden ske noget nyt.” siger Gitte.
Jeg (Bettina) spurgte, hvorfor hun har grønt hår: ”Bare fordi jeg synes, det er fedt,” siger Gitte eftertænksomt. Men det er også det, der er Gittes drive – at hun er rastløs, at hun ikke kan stilles – hun kan godt fordybe sig i en opgave, men når den er løst… Så skal der igen ske noget nyt. Det er også derfor, hun stadig kan finde på nye designs, nye vinkler og nye kampagner.
Gittes vej til Lola Ramona
Efter hun var blevet udlært i H&M som butiksassistent, kom hun til Bestseller, og her spurgte hun sin chef, om han ikke kunne hjælpe hende videre – til udlandet. Det kunne han, og hun fik valget mellem Syditalien, Stuttgart eller Norge – Nordnorge endda. Han ville meget gerne have Gitte til Syditalien, fordi han mente, det ville passe perfekt til hendes temperament. ”Men jeg ville til Norge – jeg ville gerne lære mere af det skandinaviske og, ikke mindst, det skandinaviske sprog,” siger Gitte. Så hun var butiksassistent i flere forskellige Bestseller-butikker i Norge i nogle år, bagefter rykkede hun videre til Sverige, hvor hun også arbejdede for Bestseller.
Hun vendte derefter tilbage til Danmark – til København, hvor hun fik arbejde på Levis’ hovedkontor. Her fik hun lov til at arbejde med koordinering af kampagner og merchandise rundt om i Skandinavien. Men Gitte var dog stadig rastløs og besluttede sig for, at nu ville hun til Indien, rejse med rygsæk og have dreadlocks. Hun var på det tidspunkt 30 år. Hun sagde sit job hos Levis op, men nåede ikke afsted til Indien. Hun blev nemlig ringet op af ”Selected Brands” fra Sverige. De ville have hende til at lancere jeans for dem. ”Jeg kunne godt bruge nogle flere penge og tænkte why not,” siger Gitte. Så hun blev kørende hardcore-sælger og tog rundt til landets butikker for at sælge dette nye jeans-mærke.
Da hun havde gjort det, havde fået sin provision og var klar til at tage afsted, ringede de igen fra ”Selected Brands”. Nu skulle hun lancere sko. ”Inden jeg fik set mig om, så var jeg selvstændig, med 7 mærker, havde showroom på 700 m2 midt på Christianshavn, så jeg kom sgu aldrig til Indien,” siger Gitte lidt overrasket. ”Jeg har altid grebet de chancer, der blev budt mig, så mine valg af job har altid været tilfældige og ikke rigtig noget, jeg har gået efter – jeg har aldrig haft en rigtig plan. Mere bare sprunget til, hvis det lød som en god ide…”.
Lola Ramona-idéen
Jeg ville nu gerne vide, hvordan idéen til Lola Ramona er opstået, sådan helt fra scratch. Så det spurgte jeg Gitte om. ”Jamen, jeg manglede simpelthen selv nogle sko at gå i,” var hendes svar – kort og godt. ”Jeg gik altid i scooterstøvler, og de sko, jeg lancererede, var enten sportsko eller herresko, ingen damesko – det savnede jeg.” Dog var der en lille kollektion fra et par brands med damesko, men dem kunne Gitte ikke li’. Hun fablede om de sko længe, og hun ikke bare fablede, hun råbte højt, og til sidst blev en god kollega så træt af at høre på hende, at han fik hende på en skofabrik med ordene: ”Nu forlader du ikke denne fabrik, før du har lavet lige præcis det par sko, du gerne vil have.” Og det blev støbeskeen til Lola Ramonas første sko.
Komfort har fra starten været en vigtig ingrediens i et par Lola Ramona-sko. Så når du er færdig med at glæde dig over designet og alle de skønne detaljer, så kan du trygt regne med, at du også får et par kvalitetssko, hvor der er tænkt over, at du skal kunne gå i dem hele dagen. Hælen er positioneret, så du ikke vakler, når du går, alle materialer er lækre og nøje udvalgte. Og så skal vi ikke glemme den fantastiske ”huskeskum”, som alle sko er udstyret med. Det gør skoen blød og lækker at træde ned i, hjælper dine fødder til at slappe af, og ikke mindst så husker den dit fodaftryk, så skoen mere og mere tilpasser sig lige præcis dig. Hun har tænkt over alle detaljerne, og hvordan din sko bliver din bedste veninde.
Hvorfor navnet ”Lola Ramona”
Det var lidt tilfældigt, at det blev netop Lola Ramona. ”Jeg ville gerne, at skoen skulle have et fornavn og et efternavn, samt at man – bare ud fra navnet – kunne se, at det var til kvinder. Og når man siger Lola, uanset hvor du er i verden, ved du, at det et pigenavn – derfor blev det til Lola,” siger Gitte. At det blev Ramona til efternavn, var lidt mere tilfældigt. Der var en middag hos nogle venner – de ventede sig og fortalte, at hvis de fik en pige, så skulle hun hedde Lola Ramona. Det navn faldt Gitte fuldstændig pladask for, og da parret (heldigvis) fik en dreng, var Gittes sko hermed døbt ”Lola Ramona”, som faktisk betyder noget i omegnen af ”sød gammel dame” på spansk. Mange tror også, at skoen, mærket og designeren er fra Spanien, men niks – hun er pæredansk – ja, endda jyde, med stort J, for selvom Gitte efterhånden har boet det halve af sit liv i København, så taler hun stadig godt, drævende jysk.
Ny trend – nyt look
Al kommunikation foregår som sagt på engelsk. Og det er ikke tilfældigt. Lola Ramona er international, og kunderne kommer fra hele verden. Da Gitte startede Lola Ramona for 14 år siden, ramte hun noget nyt og anderledes, og hun ramte ind i flere subkulturer. Hun ramte rockabilly-/retropigerne, punkpigerne og dem, der savnede farver og uventede kombinationer, og hermed startede hun lidt af en ny trend/et nyt look: Lola Ramona-looket. Det er kendetegnet ved farvestrålende tatoveringer, strutskørter, opsat hår, Lola Ramona-sko og -taske. Desuden blev hendes sko lanceret i en periode, hvor kvinderne igen skulle være meget femnine, og det er præcis det, hun vil med designet – ramme det feminine, op på hælene, frem med brysterne og vise den feminine styrke. Men når man rammer en så speciel kultur, så er Danmark simpelthen ikke stor nok, og det vidste Gitte. Derudover er hun selvfølgelig også forretningskvinde, og kan man øge sit salg og fremme sit brand ved at få udlandet med, jamen så er der jo ikke noget at betænke sig ved.
”The One”
Subkulturer var der, hvor Lola Ramona fandt sit leje i begyndelsen, men i dag er brandet meget bredere end det. Det er også ”helt almindelige piger”, (hvis sådan nogle egentlig findes), der er vilde med Lola Ramona, og Gittes næste kampagne er netop at vise ”The One”, som hun kalder det. Hun vil sætte ansigt på alle de skønne mennesker, der går i Lola Ramona-produkter, og der er mange af dem. Hun er i skrivende stund i gang med at kontakte rigtigt mange kunder for at få et billede af dem, så hun kan vise omverdenen, hvor alsidig Lola Ramona er, og hvor forskellige, dem der køber sko og tasker hos hende, egentlig er.
Støtter forskellige organisationer
Gitte går meget op i at støtte sager, der rører hende, og elsker at involvere sig i projekter. Eksempelvis har hun altid støttet Børnenes Kontor. At det lige blev Børnenes Kontor, er nok heller ikke helt tilfældigt. Hendes mor er formand for Horsens-afdelingen og har nok sat sit præg på Gitte. En gang om året holdes der lagersalg, hvor alle pengene går ubeskåret til Børnenes Kontor. Gitte har valgt at støtte afdelingen i Horsens, fordi hun har sine rødder her.
Derudover støtter hun også ”Red Shoe Movement”, som er en amerikansk støtteorganisation, der skal få kvinder til at opnå samme rettigheder som mænd på direktionsgangene, når de skal stige i graderne. Hver tirsdag har kvinderne røde sko på, og dem får de bl.a. fra Lola Ramona.
En anden mærkesag som står Gittes hjerte nær, er hele LGBTQAI+ (Pride), hvor de har nonprofit-arrangementer, der kører, og hvor Lola donerer alt overskud fra salget af specifikt dedikerede produkter, der bl.a. bærer regnbuefarverne.
”Og selvfølgelig støtter jeg også brysterne,” siger Gitte med et smil. Så Kræftens Bekæmpelse får også en donation hvert år fra Lola Ramona.
Hvordan har Gitte det selv med at blive ældre?
Hendes egne ord: Det stinker! ”Det syntes jeg slet ikke, at jeg har tid til,” svarer hun.
Dog siger hun hurtigt bagefter, at hun elsker at være i 50’erne. ”Der er ikke så mange kampe, der skal kæmpes længere, du har en erfaring, du kan bruge positivt, og en styrke.” Hun synes stadig, hun er en vildkat, men nogle gange passer alderen ikke helt til hendes opførsel, og det kan godt overraske hendes omgivelser. ”Og så syntes jeg, det er lidt irriterende, at man begynder at gå i stykker.”
Øjnene ser ikke så godt mere, og det med at holde styr på briller går ikke så godt. Hun syntes måske, at hun bliver lidt hurtigere træt. Det irriterer hende en del. Hun synes stadig, hun er lækker, også selvom spejlbilledet siger rynker og slap hud. Det er hun fuldstændig ligeglad med.Men at kroppen ikke altid kan følge med hendes tempo, det er det værste for Gitte. Hendes råd til kvinder, der ikke har det godt med at blive ældre, er: ”Spis nogle kalktabletter, og lev livet. Det er ikke forbi, selvom du bliver ældre, tværtimod. Du har livserfaring – brug den.”
Hun ser hendes alder som et tal, ikke andet. Hun synes mere, det er omgivelserne, der ser ned på hendes alder end hende selv.
FAKTA:
Født i 1968
Udlært i H&M i Horsens
Gift med Erik, som er guldsmed
Har en bonus søn – Halfdan
Læs og se mere om de skønne Lola Ramona kreationer
Følg på Facbook: @Lolaramona og Instagram: @lolaramonacom